تحلیل وبررسی خط e1
خطوط ای وان (E1)، نام خطوط مخابراتی مخصوصی است که در نقاط مختلف جهان از جمله ایران استفاده میشود و برروی هر خط آن تعداد ۳۰ خط تلفن معمولی شبیهسازی میشود.
خطوط ای وان یکی از استانداردهای کلی برای خطوط دیجیتال (E1/T1) هستند که استانداردهای اروپایی و آمریکایی (E1 برای اروپاست و T1 استاندارد آمریکایی است) و فرق این دو تا در تعداد کانالهای آنهاست.
بنا بر اطلاعات موجود در سایتها، ما در خط تلفن معمولی صرفا یه کانال برای ارتباط داریم ولی در این خطوط تعداد کانالها از یکی بیشتر مثلا T1 دارای ۲۴ کانال است یعنی اینکه اگر شما یک خط T1 داشته باشید می توانید ۲۴ ارتباط همزمان داشته باشید؛ تعداد این کانالها در E1 برابر ۳۲ تا است که ۲ تا از آن برای سیگنالینگ و همزمان سازی بکار میرود و باقی یعنی ۳۰ تا از آن قابل بهره برداری است.
هر خط E1 میتواند حامل Mb/s2 پهنای باند باشد. این خطوط نمیتوانند همزمان هم Dialin باشند و هم Dialout در حال حاضر برخی از شرکتها و سازمانهای خصوصی در ایران از E1 برای ارتباط تلفنی خود استفاده میکنند که مشخصهی این سیستم ۴-۵ رقمی بودن شمارههای این سازمانها است.
هریک از خطوط چهار و پنج رقمی شامل ۳۰ خط است و همچنین خطوط ۴ رقمی توان ایجاد ۹۹۹ شماره داخلی و خطوط پنج رقمی توان ایجاد ۹۹۹ شماره داخلی را دارند.
خطوط پنج رقمی چه تفاوتی با خط های معمولی دارند:
خط های تلفن شهری ۸ رقمی خط های آنالوگ بوده و تنها قابلیت برقراری یک تماس را دارند و در صورتی که در حال استفاده باشند و تماس مجددی با این خط ها گرفته شود بوق اشغال را می شنویم. البته امکان روتاری امکان انتقال یک تماس را از خط اشغال به خط دیگر می دهد ولی در هر صورت خط اصلی اشغال بوده و برای تماس دیگری نمیشود از آن استفاده نمود. ولی خطوط دیجیتال یا e1 امکان برقراری ۳۰ تماس همزمان را دارا می باشند. یعنی برای نمونه اگر ما با شماره تماس ۲۰۲۰۰ در حال گفتگو هستیم همزمان می توانیم برای ۲۹ تماس دیگر از این خط استفاده نماییم بدون آنکه این خط اشغال شود.
نحوه ارتباط خطوط e1 چهار شماره ای و پنج شماره ای:
برای استفاده از خطوط e1 بر خلاف خطوط آنالوگ ۸رقمی تنها به یک تلفن یا یک سانترال معمولی نیاز نیست. برای استفاده از این خطوط باید از مودم e1 که هم در سمت مشترک و هم در مرکز مخابراتی قرار میگیرد استفاده نمود. مودم سمت مشتریک با استفاده از کابل بالون به کارت e1 مستقر روی مرکزتلفن سانترال یا voip مرتبط شده و خط e1 را به سانترال شما متصل می نماید.
چگونگی شماره های خطوط دیجیتال:
شما می توانید خط ۴ رقمی یک یا دو طرفه و پنج رقمی یک یا دو طرفه را متناسب با نیاز خود تهیه نمایید که هر کدام را به صورت جداگانه توضیح می دهیم
خط چهار رقمی یک طرفه:
همان طور که از نام خط مشخص است این خط تنها برای شماره گیری مشتریان بوده و از داخل سازمان برای تماس با بیرون از آن استفاده ای نمی شود. شماره ای که مشتریان برای ارتباط با مجموعه میگیرند چهار رقم می باشد.
خط ۴ رقمی دو طرفه:
این خط تنها برای شماره گیری مشتریان و برای تماس بیرونی سازمان می باشد که نحوه قرار قرار گرفتن ارقام به شکل زیر می باشد شماره ای که مشتریان برای ارتباط با مجموعه (منشی تلفنی یا اپراتور اصلی) میگیرند ۵ رقمی می باشد شماره ای که مشتریان برای تماس با داخلی ها میگیرند ۸رقمی می باشد به این نحو که چهار شماره اول شماره خط ۴رقمی و چهار شماره بعدی شماره داخلی مورد نظر می باشد شماره ای که پرسنل سازمان با آن با بیرون تماس میگیرند ۸رقمی می باشد.
خط پنج رقمی یک طرفه:
همان طور که از نام خط مشخص است این خط تنها برای شماره گیری مشتریان بوده و از داخل سازمان برای تماس با بیرون از آن استفاده ای نمی شود. شماره ای که مشتریان برای ارتباط با مجموعه میگیرند پنج رقم می باشد.
خط ۵رقمی دو طرفه:
این خط تنها برای شماره گیری مشتریان و برای تماس بیرونی سازمان می باشد که نحوه قرار قرار گرفتن ارقام به شکل زیر می باشد شماره ای که مشتریان برای ارتباط با مجموعه (منشی تلفنی یا اپراتور اصلی) میگیرند پنج رقمی می باشد و یا اینکه شماره ای که مشتریان برای تماس با داخلی ها میگیرند ۸رقمی می باشد به این نحو که چهار شماره اول شماره خط ۴رقمی و چهار شماره بعدی شماره داخلی مورد نظر می باشد و در این روش امکان داشتن توامان شماره منشی تلفنی ۵رقمی با شماره گیری مستقیم ۸رقمی داخلی ها نمی باشد. شماره ای که پرسنل سازمان با آن با بیرون تماس میگیرند ۸رقمی می باشد.
منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر
ارسال دیدگاه