۰۲۱-۸۱۰۱۰
mail: info[@]cantral.ir
سانترال ایرانسانترال ایرانسانترال ایرانسانترال ایران
  • محصولات
    • سانترال
    • تلفن
    • فکس
    • ویدئو پروژکتور
    • دوربین‌های مدار بسته
  • خدمات آموزشی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • سانترال پاناسونیک

درباره سیستم های سوییچ تلفن

    صفحه اصلی سانترال درباره سیستم های سوییچ تلفن
    بعدیقبلی
    tes824

    درباره سیستم های سوییچ تلفن

    توسط مدیر | سانترال | بدون دیدگاه | 1 ژانویه, 2017 | 0

     

    درباره سیستم های سوییچ تلفن

     

     

    آشنایی با سیستم های سوییچ تلفن

     

    در سال ۱۸۷۶ الکساندر گراهام بل دستگاه تلفن را که قادر به ارسال و دریافت اصوات ناشی از صحبت انسان بود اختراع  کرد .  این دستگاه ساده شامل فرستنده ( میکروفن) و گیرنده (گوشی) بود که فرستنده آن  خیلی خوب کار نمی کرد. ولی در سال ۱۸۷۷ مخترع آمریکائی ادیسون با استفاده از خواص کربن فرستنده بهتری ساخت .  گیرنده بل همراه  با فرستنده کربنی ادیسون یک تلفن با کارائی خوب را تشکیل می داد .

    در مراحل اولیه اختراع تلفن فقط ارتباط بین دو دستگاه برقرار می شد و با افزایش تعداد تلفن نیاز به برقراری  ارتباط بین دستگاههای تلفن متعدد احساس گردید لذا مکان هایی بنام مراکز تلفن ایجاد شد که به صورت دستی و به وسیله اپراتورها این ارتباط برقرار می شد.

     

    انواع سوئیچ مخابراتی :

    در مرکز تلفن دستی اپراتور بعد از اطلاع از درخواست برقراری ارتباط توسط هر یک از مشترکین تلفن شماره مشترک مقابل را از طرف تلفن کننده پره و ارتباط بین دو مشترک را به وسیله اتصال سیم های دو مشترک به همدیگر برقرار می کرد .

    سوئیچ استراگر:

    با افزایش تعداد مشترکین مراکز  تلفن امکان برقراری سریع بین مشترکین توسط انسان وجود نداشت . لذا در سال ۱۸۸۸ میلادی اولین مرکز تلفن نیمه خودکار که هنوز نیاز به اپراتور  برای برقراری ارتباط داشت اختراع گردید و در سال ۱۸۸۹ م اولین مرکز تلفن خودکار که نیاز به تلفنچی نداشت توسط آقای استراگر  ساخته شد . با سیستم اختراع استراگر می شد تعداد زیادی مشترک را به یک مرکز تلفن  وصل کرد و یک مرکز بزرگ به وجود آورد .

    در سیستم استراگر عمل سوئچینگ به وسیله سلکتور  یا انتخاب کننده انجام می شد . ساده ترین سلکتور دارای یک محور است که روی آن یک بازوی اتصال قرار دارد و وقتی که لازم باشد می تواند چرخش مکانیکی انجام دهد و چندین  کنتاکت روی یک نیم دایره به دور محور قرار دارد .

    حال تلفن A می تواند به ۱۰ مشترک دیگر وصل شود . کافی است که شماره تلفن مورد نظر را انتخاب کند . اگر به جای وصل کردن کنتاکتهای سلکتور به ده تلفن آنها را به  ده سلکتور دیگر وصل کنیم و کنتاکت های آن ده سلکتور را به تلفن ها  وصل کنیم مشترک A قادر است به صد تا مشترک وصل شود .

    در این حالت برای اینکه مشترک A به یکی از این صد مشترک وصل شود باید دو تا سلکتور شروع به حرکت بکند .

    به این مرکز تلفن یک مرکز تلفن ۲ مرحله ای می‌گویند که می تواند یکصد تلفن را سوئیچ کرده و به هم وصل  نماید . در یک سیستم پیچیده تر با استفاده از سه مرحله سوئیچینگ یعنی یک سلکتور در مرحله اول ده سلکتور در مرحله دوم و صد سلکتور در مرحله سوم می توان یک مرکز تلفن که هزار دستگاه تلفن به آن وصل شود درست کرد . هم چنین با چهار مرحله سوئیچ کردن می توان مرکز تلفن ده هزار شماره ای داشت

    سوئیچ EMD :

    سیستم های سوئیچ بعدی که ساخته شد EMD  بود . کنترل این سوئیچ نیز اتوماتیک است و برای اینکه سلکتورهای آن فقط  در یک جهت حرکت  داشته باشند مانند سیستم استراگر از سلکتور  با دو بازو استفاده می کنیم . به این ترتیب یک بازو روی شماره مشترک  مبدا بوده و با توجه به شماره گرفته  شده  بازوی دوم چرخیده و سلکتور  مرحله دوم را انتخاب می کرد . در سیستم EMS نیز هر سلکتور مدار کنترل اختصاصی خودش را داشت .

    این سوئیچ ها به صورت مجموع برای هر یک یا چند مشترک در فایل هایی قرار می گرفت . این سوئیچ ها که از ۱ تا صفر تقسیم بندی شده و هر قسمت نیز به ۱۰ قسمت تقسیم بندی شده است . وقتی که مشترک A گوشی را بر می دارد جریانی در خط مشترک A قرار می‌گیرد و سوئیچ  اولیه گوشی برداری را تشخیص  می دهد .

    با جریان مشترک A سیم پیچ  روی سوئیچ اول باعث حرکت یک بازوی چهار شاخه می‌شود  دو شاخه از آنها برای اتصال دو مشترک B,A  می‌باشد . از دو بازوی دیگر برای ارسال زنگ و دیگری برای کنتور می‌باشد ، حال اگر فرض کنیم تلفن  یک مرکز ۴ شماره ای می‌باشد با گرفتن اولین شماره سوئیچ  اولیه شماره را می‌گیرد.

    با دومین شماره سوئیچ  دوم به کار  می افتد ، با گرفتن شماره سوم سوئیچ  سوم به کار می افتد .  اگر خط آزادی  بیابد اتصال می دهد و دوباره سر جای اولیه یعنی حالت صفر بر می‌گردد . حال شماره چهارم از طرف مشترک A گرفته می‌شود دوباره سوئیچ  سوم به حرکت می افتد و شماره آخر را می‌گیردو اگر مشترک B اشغال نباشد زنگ را به B و شبه زنگ را به A می فرستد و با برداشتن گوشی B ارتباط کامل می‌شود . با شروع ارتباط شاخه کنتور به افزودن کنتور در دستگاههای شمارنده مکانیکی یا الکترونیکی می‌کند .

    در سیستم EMD نحوه ارتباط بین دو مشترک  کاملا برای ناظر مشخص است یعنی مانند یک معما یا بازی می‌شود با یافتن  سرنخ به طور کامل می توان مسیر طی شده را مشاهده  کرد .

    این نوع سیستم به خاطر وجود سوئیچ های نسبتا حجیم ،  بسیار بزرگ و گسترده است ،  برای مثال برای ده هزار شماره یک سالن  بسیار بزرگ لازم است . همچنین به خاطر  دستگاههای مکانیکی ، بسیار پر سر و صدا می‌باشد.

    سیستم ارسال زنگ و تن های مختلف در سوئیچ EMD بسیار جالب و ساده می‌باشد به این صورت که یک یا دو دستگاه تولید زنگ وجود دارد . این دستگاه ها شبیه الکتروموتور می باشند و فقط یک نوع بوق تولید می‌کنند اما در قسمت انتهایی دستگاه یک سری رله و چرخ دنده های متفاوت  با برآمدگی های گوناگون وجود دارد .

    نحوه کار به این ترتیب است که یکی از بازوهای گفته شده در سوئیچ  EMD به این قسمت وصل  می گرد . وقتی نیاز به ارسال صدای زنگ به مشترک باشد  با تشخیص مدار کنترل رله مربوطه به خط وصل می‌گردد . وقتی چرخ دنده به کار می افتد . بر اساس برآمدگی های روی چرخ ها رله ها به کار می افتند و بوق ممتد را قطع و وصل می‌کنند . این  قطع و وصل  بوق صدای زنگ،  شبه زنگ، بوق اشغال و … را تولید می‌کند .

     

    ۳– سوئیچ  کراس بار XB ( تقاطع میله ای )

    کنترل این سوئیچ نیز به  صورت اتوماتیک انجام می‌شود و شبیه سوئیچ های استراگر می‌باشد .

    این سوئیچ  دستور کار را از یک  کنترل مرکزی می‌گیرد. شماره یک  مشترک  از تقاطع میله ها حاصل می‌شود .

     

    ۴– سوئیچ هایی  کراس پونیت XP ( تقاطع نقطه ای ) :

    این سوئیچ  نیز کنترل مشترک است . در اینجا از تعدادی رله استفاده می‌شود . با گرفتن شماره رله مربوط جذب شده و زنجیره ای از رله ها امکان اتصال دو مشترک را به هم برقرار می کرد . ایراد این سوئیچ حجم زیاد آن بود .

    با بسته شدن رله هایی که در تقاطع مسیرها وجود دارند امکان ارتباط  مشترکین با هم دیگر وجود دارد . که به این  ساختار ماتریس رله ای گفته می شد  که با در کنار هم قرار دادن این  ماتریس ها می توانستند هر تعداد مشترک را سوئیچ کنند .

    با استفاده از ماتریس های کوچکتر به تعداد زیاد و اتصال هر ماتریس به ماتریس های  مرحله بعدی مراکز بزرگ ایجاد گردید که با استفاده از کنترل متمرکز می شد از تعداد مدارهای کنترلی کاست .

     

    ۵– سوئیچ الکترونیک :

    در دهه شصت میلادی استفاده از قطعات  الکترونیکی مانند ترانزیستور و دیود برای ساخت بخش سوئیچ مراکز تلفنی عملی گردید و اولین مرکز تلفن الکترونیکی شروع به کار نمود و قسمت کنترلی آن به صورت  متمرکز بوده و با استفاده از برنامه هایی که بر روی کامپیوتر ذخیره می شد می توانست با شناسایی شماره های گرفته شده  توسط مشترک مدار سوئیچ لازم را برای برقراری ارتباط بین دو مشترک برقرار نماید .

     

    ۶– سوئیچ دیجیتال :

    با پیشرفت در ساخت IC های دیجیتالی هم چنین مبدل های آنالوگ به دیجیتال ایده استفاده از سوئیچ های دیجیتال  به صورت عملی در آمد و به تدریج  جایگزین سایر سیستم های سوئیچ مخابراتی گردید به طوری که امروزه در تمامی مراکز تلفن از سوئیچ های دیجیتال استفاده می‌گردد .

    منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

    مرتبط:

    • آموزش تعریف خطوط ورودی جهت پاسخگویی در سانترال کم ظرفیتآموزش تعریف خطوط ورودی جهت پاسخگویی در سانترال کم ظرفیت
    • سانترال چیست؟سانترال چیست؟
    • نمایندگی تلفن پاناسونیک در تهراننمایندگی تلفن پاناسونیک در تهران
    • پیج کردن توسط دستگاه سانترالپیج کردن توسط دستگاه سانترال
    • نحوه برنامه ریزی سانترال چگونه است؟نحوه برنامه ریزی سانترال چگونه است؟
    • سیستم شماره گیر تن و پالسسیستم شماره گیر تن و پالس
    CENTRAL, jgtk, باکس مرکز سانترال, تلفن, دستگاه های تلفن, سانترال, مراکز تلفن

    مطالب مشابه

    • تلفن سانترال

      آموزش تعریف خطوط ورودی جهت پاسخگویی در سانترال کم ظرفیت

      توسط مدیر | بدون دیدگاه

      آموزش تعریف خطوط ورودی جهت پاسخگویی در سانترال کم ظرفیت آموزش تعریف خطوط ورودی جهت پاسخگویی در سانترال کم ظرفیت : همانگونه که می توانید خطوط خروجی برای برقراری تماس را در سانترال کم ظرفیتبیشتر بخوانید

    • tda-200

      سانترال چیست؟

      توسط مدیر | بدون دیدگاه

      سانترال چیست؟ دستگاه سانترال یا (PBX ( Pravate branch exchange به منظور ایجاد یک شبکه خصوصی در یک مجموعه (شرکت) مورد استفاده قرار میگیرد که در آن با به اشتراک گذاشتن تعدادی از خطوط شهریبیشتر بخوانید

    • نمایندگی تلفن پاناسونیک در تهران

      توسط مدیر | دیدگاه ها بسته است.

      نمایندگی تلفن پاناسونیک در تهران نمایندگی پاناسونیک با تکیه بر الطاف الهی و همچنین با بهره گیری از برترین مهندسین و متخصصین کشور، توانسته است در طول سال‌های اخیر بالاترین سطح کیفی خدمات را دربیشتر بخوانید

    • تلفن سانترال

      پیج کردن توسط دستگاه سانترال

      توسط مدیر | بدون دیدگاه

      پیج کردن توسط دستگاه سانترال پاناسونیک برای دستگاه های سانترال خود این قابلیت را قرار داده که استفاده کنندگان از تلفن سانترال می توانند به صورت همزمان چند نفر را پیچ کنند. صدای شخص پیجبیشتر بخوانید

    • نحوه برنامه ریزی سانترال چگونه است؟

      توسط مدیر | بدون دیدگاه

      نحوه برنامه ریزی سانترال چگونه است؟ برای برنامه ریزی دستگاه سانترال باید از تلفن های مخصوص برنامه ریزی و از داخلی اپراتور یا jack 01 استفاده نمود.برای برنامه ریزی ابتدا دکمه program را زده وبیشتر بخوانید

    ارسال دیدگاه

    لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

    بعدیقبلی

    برچسب‌ها

    انواع تلفن بیسیم پاناسونیک انواع تلفن های بیسیم پاناسونیک بهترین تلفن بیسیم بهترین تلفن بیسیم پاناسونیک بیسیم بیسیم پاناسونیک تعمیرات پاناسونیک تعمیر تلفن بیسیم پاناسونیک تعمیر پاناسونیک تعمیرگاه مرکزی پاناسونیک تلفن تلفن بیسیم تلفن بی سیم تلفن بیسیم منشی دار تلفن بیسیم پاناسونیک تلفن بیسیم پاناسونیک تک گوشی تلفن بیسیم پاناسونیک جدید تلفن بیسیم پاناسونیک خرید تلفن بیسیم پاناسونیک دو گوشی تلفن بیسیم پاناسونیک قیمت تلفن رومیزی تلفن سانترال تلفن پاناسونیک تلفن پاناسونیک بیسیم خریدسانترال خریدسانترال پاناسونیک دستگاه سانترال دستگاه سانترال پاناسونیک دوربین مداربسته دوربین مداربسته ip دوربین مداربسته آی پی پاناسونیک دوربین مداربسته پاناسونیک سانترال سانترال پاناسونیک شرکت ایده آل گستر شرکت ایده آل گستر پاناسونیک فروشگاه اینترنتی پاناسونیک فروشگاه پاناسونیک فکس فکس پاناسونیک مرکزخریدسانترال پاناسونیک نمایندگی محصولات پاناسونیک نمایندگی پاناسونیک پاناسونیک پاناسونیک گوشی بیسیم

    دسته‌ها

    • پاناسونیک
    • تلفن بی سیم
    • تلفن رومیزی
    • تلفن سانترال
    • دسته‌بندی نشده
    • دوربین مداربسته
    • سانترال
    • شبکه
    • فکس
    • فناوری
    • متفرقه
    • نمایندگی پاناسونیک
    • ویدئو پرژکتور
    آدرس : خیابان مطهری – خیابان فجر – جنب بیمارستان جم – کوچه ماگنولیا پ 11
    تلفن : 02181010
    تلفکس : 02188940000

    لینک های مفید

    • مرکز دانلود فایل های سانترال
    • مرکز تعمیرات سانترال
    • مقالات سانترال
    • پروژه های مرکز سانترال ایران

    محصولات

    • تلفن سانترال
    • دستگاه سانترال
    • کارت سانترال
    • تجهیزات جانبی

    خانواده ایده آل

    • ایده آل گستر
    • پانیران مرکز مجاز پاناسونیک
    • بلاگ ایده آل
    • مجله اینترنتی ایده آل
    • مجله تکنولوژی ایده آل تک
    • آموزش نصب سانترال
    • تلفن
    • تماس با ما
    • خدمات آموزشی
    • درباره ما
    • دوربین‌های مدار بسته
    • سانترال
    • سانترال پاناسونیک، تلفن سانترال
    • صفحه نخست
    • فکس
    • قدیمی
    • ویدئو پروژکتور
    سانترال ایران