۰۲۱-۸۱۰۱۰
mail: info[@]cantral.ir
سانترال ایرانسانترال ایرانسانترال ایرانسانترال ایران
  • محصولات
    • سانترال
    • تلفن
    • فکس
    • ویدئو پروژکتور
    • دوربین‌های مدار بسته
  • خدمات آموزشی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • سانترال پاناسونیک

تاریخچه مرکز تلفن سانترال و سوییچینگ ( قسمت سوم )

    صفحه اصلی سانترال تاریخچه مرکز تلفن سانترال و سوییچینگ ( قسمت سوم )
    بعدیقبلی
    تلفن سانترال

    تاریخچه مرکز تلفن سانترال و سوییچینگ ( قسمت سوم )

    توسط مدیر | سانترال | بدون دیدگاه | 25 فوریه, 2015 | 0

    خلاصه تاریخچه انواع مراکز تلفن

    در این قسمت ما به خلاصه انواع مراکز تلفن می پردازیم که شرح زیر می باشد :

    سوئيچينگ : كليه تجهيزاتي كه در يك مركز تلفن باعث مي شود كه يك ارتباط مكالمه برقرار گردد را سوئيچ مي گوييم . انجام اين عمل نياز به يك سري اصول و قوانيني دارد كه به اين اصول سوئيچينگ گویند

    (۱)- سوئیچ استراگر:

    درسیستم استراگر عمل سوئچینگ به وسیله سلكتور یا انتخاب کننده انجام می شد. ساده‌ترین سلكتور دارای یك محور است که روی آن یك بازوی اتصال قرار دارد و وقتی که لازم باشد می تواند چرخش مكانیكی انجام دهد و چندین کنتاکت روی یك نیم به‌ این مرکز تلفن یك مرکز تلفن دو مرحله‌ای می گویند که می تواند یك صد تلفن را سوئیچ کرده و به هم وصل نماید. در یك سیستم پیچیده تر با استفاده از سه مرحله سوئیچینگ یعنی یك سلكتور درمرحله اول ده سلكتور در مرحله دوم و  صد سلكتور در مرحله سوم می توان یك مرکز تلفن که هزار دستگاه تلفن به آن وصل شود درست کرد. همچنین با چهار مرحله سوئیچ کردن می توان مرکز تلفن ده هزار شماره‌ای داشت.

    (۲)-سوئیچ EMD:

    سیستمهای سوئیچ بعدی که ساخته شد EMD بود. کنترل این سوئیچ نیز اتوماتیك است و برای این كه سلكتورهای آن فقط در یك جهت حرکت داشته باشند مانند سیستم استراگر از سلكتور با دو بازو استفاده گردیده بود. به‌ این ترتیب یك بازو روی شماره مشترك مبدأ بوده و با توجه به شماره گرفته شده بازوی دوم چرخیده و سلكتور مرحله دوم را انتخاب می کرد. درسیستم EMD نیز هر سلكتور مدار کنترل اختصاصی خودش را داشت.

    (۳)-سوئیچ کراس بار XB (تقاطع میله‌ای):

    کنترل این سوئیچ نیز به صورت اتوماتیك انجام می شود و شبیه سوئیچ های استراگر می باشد. این سوئیچ دستور کار را از یك کنترل مرکزی می گیرد. شماره یك مشترك از تقاطع میله‌ها حاصل می شود.

    (۴)-سوئیچ کراس پوینت XP  (تقاطع نقطه‌ای):

    این سوئیچ نیز کنترل مشترك داشته است. دراینجا از تعدادی رله استفاده می شود. با گرفتن شماره، رله مربوط جذب شده و زنجیره‌ای از رله‌ها امكان اتصال دو مشترك را به هم برقرار می کرد. ایراد این سوئیچ حجم زیاد آن بود. با بسته شدن رله‌هایی كه درتقاطع مسیرها وجود دارند، امكان ارتباط مشترکین با همدیگر وجود دارد که به‌ این ساختار ماتریس رله‌ای گفته می شد که با در کنار هم قرار دادن این ماتریس ­ها می توانستند هر تعداد مشترك را سوئیچ کنند. با استفاده از ماتریس‌های کوچك تر به تعداد زیاد و اتصال هر ماتریس به ماتریس‌های مرحله بعدی مراکز بزرگ ایجاد گردید که با استفاده از کنترل متمرکز از تعداد مدارهای کنترلی کاسته گردیده بود.

    (۵)- سوئیچ الكترونیک :

    در دهه ی هشتصد میلادی استفاده از قطعات الكترونیكی مانند ترانزیستور و دیود برای ساخت بخش سوئیچ مراکز تلفنی عملی گردید و اولین مرکز تلفن الكترونیكی شروع به کار نمود و قسمت کنترلی آن به صورت متمرکز بوده و با استفاده از برنامه‌هایی که بر روی کامپیوتر ذخیره می شد می توانست با شناسایی شماره‌های گرفته شده توسط مشترك مدار سوئیچ لازم را برای برقراری ارتباط بین دو مشترك برقرار نماید.

     

    (۶)-سوئیچ دیجیتال :

    با پیشرفت در ساخت IC های دیجیتالی هم چنین مبدلهای آنالوگ به دیجیتال ایده ی استفاده از سوئیچهای دیجیتال به صورت عملی در آمد و به تدریج جایگزین سایر سیستمهای سوئیچ مخابراتی گردید، به طوری که امروزه در اكثر مراکز تلفن از سوئیچهای دیجیتال استفاده

    (۷)-سوئیچ IP :

    در این سوئیچ كه آخرین نسل مراكز تلفن می باشد، اطلاعات به قطعات كوچكی به نام Packet، تقسیم می‌شود و ضمن اضافه كردن اطلاعات لازم برای بازسازی اصل پیام، هر packet به طور جداگانه به مركز سوئیچ ارسال می‌گردد. در این روش، وقتی یك packet توسط ورودی سوئیچ دریافت شد، در حافظه سوئیچ ذخیره می‌گردد تا یك خط برای ارسال آن آزاد شود. ماهیت شبكه‌های Packet Switch  به گونه‌ای است كه به كاربران اجازه می‌دهد از یك پهنای باند به صورت اشتراكی استفاده نمایند.

    همان طور كه توضیح داده شد مراکز تلفن IP PBX، نسل جدید   مراكز تلفن یا  PBXها هستند که به دلیل تنوع خدمات و راحتی استفاده از آنها بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. امکاناتی از جمله عدم وابستگی کاربر به محل و امکان استفاده از سرویس های تلفن داخلی در هر نقطه از دنیا، خدمات صندوق صوتی، کنفرانس چندین نفره، فاكس مجازی، پاسخگوی خودکار، منشی هوشمند، اعلام خودکار متن برای مخاطبین، خدمات Messenger، خدمات پست الکترونیک، امکانات متنوع گزارشی از نحوه و میزان تماس ها در سیستم، امکان اتصال به سرویس دهندگان خارجی برای برقراری مکالمات خارجی از طریق اینترنت با هزینه‌ای اندک، ضبط خودکار مکالمات، امكان استفاده از تلفن‌های تصویری  و صدها امکان دیگر با امكان مدیریت تحت وب می تواند تمامی نیازهای تلفنی یک مجموعه کوچک، متوسط و بزرگ را پوشش دهد. در این مراكز نیاز به كابل كشی اختصاصی برای مركز تلفن نبوده و از بستر موجود شبكه كامپیوتری آن سازمان جهت ارتباطات مركز تلفن استفاده می گردد

    تاریخچه مرکز تلفن سانترال و سوییچینگ

     

    انواع مراکز تلفن از لحاظ کاربرد

    مراکز تلفن از لحاظ کاربرد در مرکز مخابرات به شرح زیر تقسیم می گردد.

    پ- مراكز تلفن داخلی خصوصی PBX

    مراكز تلفن داخلی مراكزی هستند كه به منظور ارتباط تلفنی مشتركین داخلی با یكدیگر و ارتباط آنان با خارج و بالعكس طرح ‌ریزی و ساخته شده اند.ظرفیت این گونه مراكز مختلف بوده كه برحسب نوع سفارش استفاده‌ كننده در محل مورد نظر نصب خواهد می گردد. گرچه تا چندی پیش در ساختار مراكز تلفن PBX، از سلكتورو رله استفاده می گردید با پیشرفت هایی كه در صنعت الكترونیك حاصل گردید اساس ساخت مراكز تلفن نیز دگرگون و مراكز تلفن الكترونیكی یا تولید و عرضه گردید

    ت- مراکز تلفن ترانزیت

    این نوع مراکز جهت انتقال اطلاعات مشترکین بین مراکز تلفن ها به کار برده می شود

    ث- مراکز تلفن همگانی

     

    ظر فیت انواع مراکز تلفن مخابراتی

    مراکز تلفن از لحاظ تعداد مشتر کین به دو دسته تقسیم می شوند

    الف- مراکز تلفن کم ظرفیت(۱۲۸شماره -۲۵۶شماره -۵۱۲شماره -۱۰۲۴شماره )

    ب- مراکز تلفن پر ظرفیت (۲۲۱۲شماره-۴۲۲۴شماره و…. )

     

    خلاصه:

    به‌ این ترتیب نخستین عبارت تلفنی دنیا در روز دهم مارس ۱۸۷۶ میلادی برابر با دهم فروردین ماه ۱۲۵۵ در شهر بوستون بر روی سیمی رویین از اطاقی به اطاق دیگر منتقل شدو این شروع استفاده از تلفن آغاز شد و در ابتدا یک سانترال با ۸ مشترک بوسیله اپراتور به یکدیگر اغاز شد و استراگر با توجه به این که یک مقاطعه کار بود و به خاطر بازاریابی خودکه اپراتورها اکثر تماس ها را به دیگر همکاران او انتقال می دادند و او به این فکر افتاد که اپراتور را از مسیر خارج نمایید و از اینجا انواع مرکز تلفن مکانیکی که از سلکتور یک طرفه و دو طرفه و دیگر با رله ادامه یافت و مشتر کین با کراسبار یا همان محور های تقاطعی آغاز گردیدو خلاصه نسل های مراکز تلفن را می توان چنین بیان نمود .

    ۱-سوئیچ استراگر

    ۲- سوئیچ EMD

    ۳-سوئیچ کراس بار XB (تقاطع میله‌ای):

    ۴-سوئیچ کراس پوینت XP  (تقاطع نقطه‌ای):

    ۵-سوئیچ الكترونیک

    ۶- سوئیچ دیجیتال

    ۷- سوئیچ IP

    نویسنده : جناب مهندس مهدی محمودی

    منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

    مرتبط:

    • درباره سیستم های سوییچ تلفندرباره سیستم های سوییچ تلفن
    • نمایندگی رسمی تعمیرات پاناسونیک در دامپزشکینمایندگی رسمی تعمیرات پاناسونیک در دامپزشکی
    • مروری بر تاریخچه پاناسونیکمروری بر تاریخچه پاناسونیک
    • تلفن بیسیم KX-TGE263تلفن بیسیم KX-TGE263
    • تلفن گویاتلفن گویا
    • نمایندگی پاناسونیک در شهرستان دلیجاننمایندگی پاناسونیک در شهرستان دلیجان
    تلفن داخلی, سوئیچ Ip, مراکز تلفن

    مطالب مشابه

    • tes824

      درباره سیستم های سوییچ تلفن

      توسط مدیر | بدون دیدگاه

            آشنایی با سیستم های سوییچ تلفن   در سال ۱۸۷۶ الکساندر گراهام بل دستگاه تلفن را که قادر به ارسال و دریافت اصوات ناشی از صحبت انسان بود اختراع  کرد .  اینبیشتر بخوانید

    ارسال دیدگاه

    لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

    بعدیقبلی

    برچسب‌ها

    انواع تلفن بیسیم پاناسونیک انواع تلفن های بیسیم پاناسونیک بهترین تلفن بیسیم بهترین تلفن بیسیم پاناسونیک بیسیم بیسیم پاناسونیک تعمیرات پاناسونیک تعمیر تلفن بیسیم پاناسونیک تعمیر پاناسونیک تعمیرگاه مرکزی پاناسونیک تلفن تلفن بیسیم تلفن بی سیم تلفن بیسیم منشی دار تلفن بیسیم پاناسونیک تلفن بیسیم پاناسونیک تک گوشی تلفن بیسیم پاناسونیک جدید تلفن بیسیم پاناسونیک خرید تلفن بیسیم پاناسونیک دو گوشی تلفن بیسیم پاناسونیک قیمت تلفن رومیزی تلفن سانترال تلفن پاناسونیک تلفن پاناسونیک بیسیم خریدسانترال خریدسانترال پاناسونیک دستگاه سانترال دستگاه سانترال پاناسونیک دوربین مداربسته دوربین مداربسته ip دوربین مداربسته آی پی پاناسونیک دوربین مداربسته پاناسونیک سانترال سانترال پاناسونیک شرکت ایده آل گستر شرکت ایده آل گستر پاناسونیک فروشگاه اینترنتی پاناسونیک فروشگاه پاناسونیک فکس فکس پاناسونیک مرکزخریدسانترال پاناسونیک نمایندگی محصولات پاناسونیک نمایندگی پاناسونیک پاناسونیک پاناسونیک گوشی بیسیم

    دسته‌ها

    • پاناسونیک
    • تلفن بی سیم
    • تلفن رومیزی
    • تلفن سانترال
    • دسته‌بندی نشده
    • دوربین مداربسته
    • سانترال
    • شبکه
    • فکس
    • فناوری
    • متفرقه
    • نمایندگی پاناسونیک
    • ویدئو پرژکتور
    آدرس : خیابان مطهری – خیابان فجر – جنب بیمارستان جم – کوچه ماگنولیا پ 11
    تلفن : 02181010
    تلفکس : 02188940000

    لینک های مفید

    • مرکز دانلود فایل های سانترال
    • مرکز تعمیرات سانترال
    • مقالات سانترال
    • پروژه های مرکز سانترال ایران

    محصولات

    • تلفن سانترال
    • دستگاه سانترال
    • کارت سانترال
    • تجهیزات جانبی

    خانواده ایده آل

    • ایده آل گستر
    • پانیران مرکز مجاز پاناسونیک
    • بلاگ ایده آل
    • مجله اینترنتی ایده آل
    • مجله تکنولوژی ایده آل تک
    • آموزش نصب سانترال
    • تلفن
    • تماس با ما
    • خدمات آموزشی
    • درباره ما
    • دوربین‌های مدار بسته
    • سانترال
    • سانترال پاناسونیک، تلفن سانترال
    • صفحه نخست
    • فکس
    • قدیمی
    • ویدئو پروژکتور
    سانترال ایران