۰۲۱-۸۱۰۱۰
mail: info[@]cantral.ir
سانترال ایرانسانترال ایرانسانترال ایرانسانترال ایران
  • محصولات
    • سانترال
    • تلفن
    • فکس
    • ویدئو پروژکتور
    • دوربین‌های مدار بسته
  • خدمات آموزشی
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • سانترال پاناسونیک

آشنایی با سیستم سانترال پاناسونیک

    صفحه اصلی پاناسونیک آشنایی با سیستم سانترال پاناسونیک
    بعدیقبلی

    آشنایی با سیستم سانترال پاناسونیک

    توسط مدیر | پاناسونیک, سانترال | بدون دیدگاه | 15 فوریه, 2017 | 0

    آشنایی با سیستم سانترال پاناسونیک

     

    در ابتدای کار یه معرفی اجمالی و کوتاه از مراکز تلفن و همچنین شمه ای از تاریخچه اختراع و تکامل مراکز تلفن یا همون سانترالها رو براتون بذارم که با آمادگی بیشتری به ادامه کار بپردازیم.

    وقتی از مراکز تلفن حرف میزنیم اولین چیزی که به ذهن ما خطور میکنه مراکز تلفن سانترال که وظیفه مدیریت تماسها رو به عهده دارن، و همچنین خطوط داخلی هست که این خطوط داخلی در اختیار هر مشترک اعم از مشترکین خانگی و پرسونل ادارات و شرکتها قرار میگیره.

    به عبارت ساده تر: منظور از مرکز تلفن یک دستگاه مرکزی مدیریت خطوط تلفنی در یک منطقه مشخص هستش، که این منطقه مشخص میتونه یک شهر بزرگ یا کوچیک، یه کارخونه، یک بیمارستان و یا یک اداره باشه و استفاده کنندگان از خطوط داخلی که از دستگاه مرکزی تلفن منشعب میشه همون مشترکین خانگی و کارمندان شرکتها و کارگران کارخونه ها هستن که هر کدوم یک شماره مشخص و یک دستگاه تلفن رو میزی در محل کار و اتاق شون هست که میتونن با توجه به نوع مرکز اصلی تلفن از طرق مستقیم و یا غیر مستقیم از خطوط تلفنی استفاده کنن.

    یک شبهه کوچولو رو هم من اینجا رفع کنم، مراکز تلفنی پر ظرفیت یا دارای شماره های با تعداد بالا که ما ازشون در خونه ها یک انشعاب و یک شماره تلفن مشخص داریم در اصل هیچ تفاوتی با مراکز تلفن کوچکتر و کم ظرفیت تر که در ادارات موجود هستن ندارن، و شاید تنها تفاوت شون این باشه که مراکز تلفن شهری احتیاج به اپراتور تلفن ندارن و همه امور اعم از شماره گیری و استفاده از سرویسهای مختلف توسط مشترکین بصورت کاملا خودکار انجام میشه.
    ولی در ادارات به دلیل محدودیت خطوط ورودی شهری که براشون وجود داره، یک یا چند اپراتور یا به اصطلاح خودمونی تر تلفنچی به اقتضای تعداد خطوط داخلی اون اداره باید مدیریت خطوط و پاسخگویی به مشترکین داخلی و تماس گیرندگان از خارج او اداره یا شرکت رو به عهده بگیرن تا ارایه خدمات محدود به صورت مساوی بین مشترکین تقسیم بشه.

    البته مراکز با ظرفیتهای پایین برای استفاده در شرکتهای کوچک و یا دفاتر هواپیمایی و حتی آژانسهای مسکن، دفاتر حقوقی، مطبها، فروشگاهها و غیره هم وجود داره که سعی میکنم در زمان خودش به اونها هم بپردازم.

    اختراع تلفن و همچنین تکامل مراکز تلفن یک تاریخ حدود ۱۴۰ ساله داره که در اینجا و با نگارش داوود ادیب بهش میپردازم و از هفته آینده با دستگاههای مختلف مرکز تلفن و طرز کار اونها آشنا خواهید شد.

    درسال ۱۸۷۶ الكساندر گراهام بل دستگاه تلفن را که قادر به ارسال و دریافت اصوات ناشی از صحبت انسان بود اختراع کرد. این دستگاه ساده شامل فرستنده (میكروفون) و گیرنده (گوشی) بود که فرستنده آن خیلی خوب کار نمی کرد ولی درسال ۱۸۷۷ مخترع آمریكایی ادیسون با استفاده از خواص کربن فرستنده ی بهتری ساخت. گیرنده ی بل همراه با فرستنده کربنی ادیسون یك تلفن با کارآیی خوب را تشكیل می داد.

    در مراحل اولیه اختراع تلفن فقط ارتباط بین دو دستگاه برقرار می شد و با افزایش تعداد تلفن نیاز به برقراری ارتباط بین دستگاه های تلفن متعدد احساس گردید، لذا مكان‌هایی به نام مراکز تلفن ایجاد شد که به صورت دستی و به وسیله اپراتورها این ارتباط برقرار می شد.

    در مرکز تلفن دستی اپراتور بعد از اطلاع از درخواست برقراری ارتباط توسط هر یك از مشترکین تلفن شماره مشترك مقابل را از طرف تلفن کننده پرسیده و ارتباط بین دو مشترك را به وسیله اتصال سیم ¬های دو مشترك به همدیگر برقرار می کرد.

    با افزایش تعداد مشترکین مراکز تلفن امكان برقراری سریع بین مشترکین توسط انسان وجود نداشت لذا درسال ۱۸۸۶ میلادی اولین مرکز تلفن نیمه خودکار که هنوز نیاز به اپراتور برای برقراری ارتباط داشت اختراع گردید و در سال ۱۸۸۹ میلادی اولین مرکز تلفن خودکار که نیاز به تلفنچی نداشت توسط آقای استراگر [۱] ساخته شد. با سیستم اختراع استراگر امكان ارتباط تعداد زیادی مشترك به یك مرکز تلفن فراهم گردید و یك مرکز بزرگ به وجود آمد.

    سوئیچ استراگر:

    درسیستم استراگر عمل سوئچینگ به وسیله سلكتور یا انتخاب کننده انجام می شد. ساده‌ترین سلكتور دارای یك محور است که روی آن یك بازوی اتصال قرار دارد و وقتی که لازم باشد می تواند چرخش مكانیكی انجام دهد و چندین کنتاکت روی یك نیم دایره به دور محور قرار دارد.

     
    حال تلفن A می تواند به ده مشترك دیگر وصل شود. کافی است که شماره تلفن مورد نظر را انتخاب کند. اگر به جای وصل كردن کنتاکت های سلكتور به ده تلفن آنها را به ده سلكتور دیگر وصل کنیم و کنتاکت‌های آن ده سلكتور را به تلفن‌ها وصل کنیم مشترك A قادر است به صد تا مشترك وصل شود.

     
    در این حالت برای این كه مشترك A به یكی از این صد مشترك وصل شود باید دو تا سلكتور شروع به حرکت بكند.
    به این مرکز تلفن یك مرکز تلفن دو مرحله ای می گویند که می تواند صد تلفن را سوئیچ کرده و به هم وصل نماید. در یك سیستم پیچیده تر با استفاده از سه مرحله سوئیچینگ یعنی یك سلكتور درمرحله اول ده سلكتور در مرحله دوم و صد سلكتور در مرحله سوم می توان یك مرکز تلفن که هزار دستگاه تلفن به آن وصل شود درست کرد.
    همچنین با چهار مرحله سوئیچ کردن می توان مرکز تلفن ده هزار شماره ای داشت.

    سوئیچ EMD:

    سیستمهای سوئیچ بعدی که ساخته شد EMD بود. کنترل این سوئیچ نیز اتوماتیك است و برای این كه سلكتورهای آن فقط در یك جهت حرکت داشته باشند مانند سیستم استراگر از سلكتور با دو بازو استفاده گردیده بود. به این ترتیب یك بازو روی شماره مشترك مبدأ بوده و با توجه به شماره گرفته شده بازوی دوم چرخیده و سلكتور مرحله دوم را انتخاب می کرد. درسیستم EMD نیز هر سلكتور مدار کنترل اختصاصی خودش را داشت.

    سوئیچ کراس بار XB (تقاطع میله ای):

    کنترل این سوئیچ نیز به صورت اتوماتیك انجام می شود و شبیه سوئیچ های استراگر می باشد. این سوئیچ دستور کار را از یك کنترل مرکزی می گیرد. شماره یك مشترك از تقاطع میله‌ها حاصل می شود.

    سوئیچ کراس پوینت XP (تقاطع نقطه ای):

    این سوئیچ نیز کنترل مشترك داشته است. دراینجا از تعدادی رله استفاده می شود. با گرفتن شماره، رله مربوط جذب شده و زنجیره ای از رله‌ها امكان اتصال دو مشترك را به هم برقرار می کرد. ایراد این سوئیچ حجم زیاد آن بود.
    با بسته شدن رله‌هایی كه درتقاطع مسیرها وجود دارند، امكان ارتباط مشترکین با همدیگر وجود دارد که به این ساختار ماتریس رله ای گفته می شد که با در کنار هم قرار دادن این ماتریس ¬ها می توانستند هر تعداد مشترك را سوئیچ کنند.
    با استفاده از ماتریس‌های کوچك تر به تعداد زیاد و اتصال هر ماتریس به ماتریس‌های مرحله بعدی مراکز بزرگ ایجاد گردید که با استفاده از کنترل متمرکز از تعداد مدارهای کنترلی کاسته گردیده بود.

    سوئیچ الكترونیک

    در دهه ی هشتاد میلادی استفاده از قطعات الكترونیكی مانند ترانزیستور و دیود برای ساخت بخش سوئیچ مراکز تلفنی عملی گردید و اولین مرکز تلفن الكترونیكی شروع به کار نمود و قسمت کنترلی آن به صورت متمرکز بوده و با استفاده از برنامه‌هایی که بر روی کامپیوتر ذخیره می شد می توانست با شناسایی شماره‌های گرفته شده توسط مشترك مدار سوئیچ لازم را برای برقراری ارتباط بین دو مشترك برقرار نماید.

    سوئیچ دیجیتال

    با پیشرفت در ساخت IC های دیجیتالی هم چنین مبدل های آنالوگ به دیجیتال ایده ی استفاده از سوئیچهای دیجیتال به صورت عملی در آمد و به تدریج جایگزین سایر سیستمهای سوئیچ مخابراتی گردید، به طوری که امروزه در اكثر مراکز تلفن از سوئیچهای دیجیتال استفاده می گردد.

    سوئیچ IP :

    در این سوئیچ كه آخرین نسل مراكز تلفن می باشد، اطلاعات به قطعات كوچكی به نام Packet، تقسیم می‌شود و ضمن اضافه كردن اطلاعات لازم برای بازسازی اصل پیام، هر packet به طور جداگانه به مركز سوئیچ ارسال می‌گردد. در این روش، وقتی یك packet توسط ورودی سوئیچ دریافت شد، در حافظه سوئیچ ذخیره می‌گردد تا یك خط برای ارسال آن آزاد شود. ماهیت شبكه‌های Packet Switch به گونه ای است كه به كاربران اجازه می‌دهد از یك پهنای باند به صورت اشتراكی استفاده نمایند.

    همان طور كه توضیح داده شد مراکز تلفن IP PBX، نسل جدید مراكز تلفن یا PBXها هستند که به دلیل تنوع خدمات و راحتی استفاده از آنها بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. امکاناتی از جمله

     

    عدم وابستگی کاربر به محل و امکان استفاده از سرویس های تلفن داخلی در هر نقطه از دنیا، خدمات صندوق صوتی، کنفرانس چندین نفره، فاكس مجازی، پاسخگوی خودکار، منشی هوشمند، اعلام خودکار متن برای مخاطبین، خدمات Messenger، خدمات پست الکترونیک، امکانات متنوع گزارشی از نحوه و میزان تماس ها در سیستم، امکان اتصال به سرویس دهندگان خارجی برای برقراری مکالمات خارجی از طریق اینترنت با هزینه ای اندک، ضبط خودکار مکالمات، امكان استفاده از تلفن‌های تصویری و صدها امکان دیگر با امكان مدیریت تحت وب می تواند تمامی نیازهای تلفنی یک مجموعه کوچک، متوسط و بزرگ را پوشش دهد. در این مراكز نیاز به كابل كشی اختصاصی برای مركز تلفن نبوده و از بستر موجود شبكه كامپیوتری آن سازمان جهت ارتباطات مركز تلفن استفاده می گردد.

    ورودی و خروجی سانترال چیست

    مجموعه هایی که نیاز به خرید سانترال دارند عمدتا با یک سوال روبرو هستند. چه سانترالی برای کسب و کار ما مناسب هست؟ ورودی و خروجی سانترال چیست؟ و سوالاتی از این دست. برای آشنایی بیشتر با ورودی و خروجی سانترال این مطلب را تا انتها بخوانید.

     

    ورودی خط شهری و خروجی داخلی سانترال پاناسونیک
    هر سانترال دارای تعدادی خط تلفن شهری می باشد که در بیان عامه مردم این پورت های خط شهری به ورودی سانترال شناخته می شوند و همچنین هر سانترال تعدادی پورت داخلی برای اتصال کاربران شرکت به دستگاه سانترال دارد که این پورت های داخلی با عنوان خروجی سانترال شناخته می شوند.

    ما به چه تعداد ورودی و خروجی نیاز داریم 

    با توجه به توضیح بالا مشخص می شود هر شرکت با توجه به تعداد خط تلفنی که دارد نیاز به پورت ورودی سانترال و به تعداد کاربرانی که دارد نیاز به پورت خروجی سانترال دارد. استانداردی برای نسبت تعداد خط شهری به تعداد کاربر وجود ندارد ولی به طور معمول برای هر سه کاربر یک خط شهری در نظر گرفته می شود. یعنی اگر شرکتی ۱۵ کاربر دارد بهتر است حداقل ۵خط تلفن تهیه نماید. البته نوع فعالیت شرکت ها و نحوه ارتباطاتی که با مشتریان دارند و فرایند ارائه کالا یا خدمات شرکت نیاز به خط تلفن شهری متفاوت می باشد.

    تعداد ورودی و خروجی سانترال های پاناسونیک

    سانترال های پاناسونیک دارای تعداد ورودی و خروجی متفاوتی می باشند که در جدول مقایسه ای زیر می توانید مشاهده نمایید.

     مدل دستگاهشلف اضافیتعداد ورودیتعداد خروجی
      سانترال kx-tes824ندارد۳ خط شهری ۸ خط داخلی
      سانترال kx-tem824ندارد۶ خط شهری ۱۶ خط داخلی
      سانترال kx-tem824با کارت ارتقا۸ خط شهری ۲۴ خط داخلی
      سانترال TDA100ندارد ۱۲۴ خط شهری ۱۶۰ خط داخلی
      سانترال TDA100Dندارد ۱۲۶ خط شهری ۱۷۶ خط داخلی
      سانترال TDA200ندارد ۱۲۸ خط شهری ۲۵۶ خط داخلی
      سانترال TDA600بدون شلف ۱۶۰ خط شهری ۲۴۰ خط داخلی
      سانترال TDA600با شلف اول ۳۲۰ خط شهری ۴۸۰ خط داخلی
      سانترال TDA600با شلف دوم ۴۸۰ خط شهری ۷۲۰ خط داخلی
      سانترال TDA600با شلف سوم ۶۴۰ خط شهری ۹۶۰ خط داخلی
      سانترال TDE100 ندارد۱۲۸ خط شهری ۲۵۶ خط داخلی
      سانترال TDE200ندارد۱۲۸ خط شهری ۲۵۶ خط داخلی
      سانترال TDE600بدون شلف۲۲۴ خط شهری ۳۶۸ خط داخلی
      سانترال TDE600با شلف اول۳۸۴ خط شهری ۶۰۸ خط داخلی
      سانترال TDE600با شلف دوم۵۴۴ خط شهری ۸۴۸ خط داخلی
      سانترال TDE600با شلف سوم۶۴۰ خط شهری ۹۹۲ خط داخلی

     

    منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

    مرتبط:

    • نرم افزار گزارش گیری سانترالنرم افزار گزارش گیری سانترال
    • چرا VOIP نسبت به سانترال برتری دارد؟چرا VOIP نسبت به سانترال برتری دارد؟
    • تماس های خود را چگونه مدیریت کنیم؟؟تماس های خود را چگونه مدیریت کنیم؟؟
    • ورودی و خروجی های دستگاه سانترالورودی و خروجی های دستگاه سانترال
    • قابلیت های سانترال های آنالوگ کم ظرفیت سری TES و TEMقابلیت های سانترال های آنالوگ کم ظرفیت سری TES و TEM
    • مختصری درباره سانترال و معرفی نمونه ای از دستگاه پرظرفیتمختصری درباره سانترال و معرفی نمونه ای از دستگاه پرظرفیت
    برنامه ریزی دستگاه سانترال پاناسونیک, خرید دستگاه سانترال پاناسونیک, دستگاه سانترال پاناسونیک دست دوم, دستگاه سانترال تلفن پاناسونیک, دستگاه سانترال کم ظرفیت پاناسونیک مدل kx-ta308, دفترچه راهنمای دستگاه سانترال پاناسونیک, راهنمای دستگاه سانترال پاناسونیک, فروش دستگاه سانترال پاناسونیک, فروش دستگاه سانترال پاناسونیک دست دوم, قیمت دستگاه سانترال پاناسونیک دست دوم, قیمت فروش دستگاه سانترال پاناسونیک

    مطالب مشابه

    • نرم افزار گزارش گیری سانترال

      توسط مدیر | بدون دیدگاه

      نرم افزار گزارش گیری سانترال یا سرویس مدیریت و تحلیل تماس؟ نرم افزار گزارش گیری سانترال چیست؟ نرم افزارهای گزارش گیری از سانترال به نرم افزاری گفته می شود که از طریق کابل سریال یابیشتر بخوانید

    • چرا VOIP نسبت به سانترال برتری دارد؟

      توسط مدیر | بدون دیدگاه

      مقدمه در مورد ویپ (VoIP) به طور خلاصه، VoIP یا Voice Over IP، تکنولوژی انتقال صدا روی بستر شبکه است که امکان برقراری تماس‌های تلفنی را روی بستر شبکه IP فراهم می آورد. تا ۳۰بیشتر بخوانید

    • تماس های خود را چگونه مدیریت کنیم؟؟

      توسط مدیر | بدون دیدگاه

      نرم افزار گزارش گیری سانترال پاناسونیک (تماس های گرفته و پاسخ داده شده) نرم افزار گزارش گیری سانترال پاناسونیک قابلیت مشاهده و دیدن تماس های گرفته شده و تماس های پاسخ داده شده را برایبیشتر بخوانید

    • تلفن سانترال

      ورودی و خروجی های دستگاه سانترال

      توسط سانترال | بدون دیدگاه

      ورودی و خروجی های دستگاه سانترال سانترال دستگاهی است که با گرفتن تعدادی خط شهری ، تعدادی داخلی به شما می دهد . هر دستگاه سانترال دارای تعدادی خط تلفن شهری می باشد که دربیشتر بخوانید

    • tes824

      قابلیت های سانترال های آنالوگ کم ظرفیت سری TES و TEM

      توسط مدیر | بدون دیدگاه

      قابلیت های سانترال های آنالوگ کم ظرفیت سری TES و TEM سانترال های آنالوگ کم ظرفیت سری KX-TES و KX-TEM پاناسونیک مناسب برای دفاتر و کسب کار کوچک  میباشد که مدل    KX-TES824  داری ۳ ورودیبیشتر بخوانید

    ارسال دیدگاه

    لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

    بعدیقبلی

    برچسب‌ها

    انواع تلفن بیسیم پاناسونیک انواع تلفن های بیسیم پاناسونیک بهترین تلفن بیسیم بهترین تلفن بیسیم پاناسونیک بیسیم بیسیم پاناسونیک تعمیرات پاناسونیک تعمیر تلفن بیسیم پاناسونیک تعمیر پاناسونیک تعمیرگاه مرکزی پاناسونیک تلفن تلفن بیسیم تلفن بی سیم تلفن بیسیم منشی دار تلفن بیسیم پاناسونیک تلفن بیسیم پاناسونیک تک گوشی تلفن بیسیم پاناسونیک جدید تلفن بیسیم پاناسونیک خرید تلفن بیسیم پاناسونیک دو گوشی تلفن بیسیم پاناسونیک قیمت تلفن رومیزی تلفن سانترال تلفن پاناسونیک تلفن پاناسونیک بیسیم خریدسانترال خریدسانترال پاناسونیک دستگاه سانترال دستگاه سانترال پاناسونیک دوربین مداربسته دوربین مداربسته ip دوربین مداربسته آی پی پاناسونیک دوربین مداربسته پاناسونیک سانترال سانترال پاناسونیک شرکت ایده آل گستر شرکت ایده آل گستر پاناسونیک فروشگاه اینترنتی پاناسونیک فروشگاه پاناسونیک فکس فکس پاناسونیک مرکزخریدسانترال پاناسونیک نمایندگی محصولات پاناسونیک نمایندگی پاناسونیک پاناسونیک پاناسونیک گوشی بیسیم

    دسته‌ها

    • پاناسونیک
    • تلفن بی سیم
    • تلفن رومیزی
    • تلفن سانترال
    • دسته‌بندی نشده
    • دوربین مداربسته
    • سانترال
    • شبکه
    • فکس
    • فناوری
    • متفرقه
    • نمایندگی پاناسونیک
    • ویدئو پرژکتور
    آدرس : خیابان مطهری – خیابان فجر – جنب بیمارستان جم – کوچه ماگنولیا پ 11
    تلفن : 02181010
    تلفکس : 02188940000

    لینک های مفید

    • مرکز دانلود فایل های سانترال
    • مرکز تعمیرات سانترال
    • مقالات سانترال
    • پروژه های مرکز سانترال ایران

    محصولات

    • تلفن سانترال
    • دستگاه سانترال
    • کارت سانترال
    • تجهیزات جانبی

    خانواده ایده آل

    • ایده آل گستر
    • پانیران مرکز مجاز پاناسونیک
    • بلاگ ایده آل
    • مجله اینترنتی ایده آل
    • مجله تکنولوژی ایده آل تک
    • آموزش نصب سانترال
    • تلفن
    • تماس با ما
    • خدمات آموزشی
    • درباره ما
    • دوربین‌های مدار بسته
    • سانترال
    • سانترال پاناسونیک، تلفن سانترال
    • صفحه نخست
    • فکس
    • قدیمی
    • ویدئو پروژکتور
    سانترال ایران