شبکه

تحلیل وبررسی خط e1…

تحلیل وبررسی خط e1

خطوط ای وان (E1)، نام خطوط مخابراتی مخصوصی است که در نقاط مختلف جهان از جمله ایران استفاده می‌شود و برروی هر خط آن تعداد 30 خط تلفن معمولی شبیه‌سازی می‌شود.

خطوط ای وان یکی از استانداردهای کلی برای خطوط دیجیتال (E1/T1) هستند که استانداردهای اروپایی و آمریکایی (E1 برای اروپاست و T1 استاندارد آمریکایی است) و فرق این دو تا در تعداد کانالهای آنهاست.

بنا بر اطلاعات موجود در سایت‌ها، ما در خط تلفن معمولی صرفا یه کانال برای ارتباط داریم ولی در این خطوط تعداد کانالها از یکی بیشتر مثلا T1 دارای ۲۴ کانال است یعنی اینکه اگر شما یک خط T1 داشته باشید می توانید ۲۴ ارتباط همزمان داشته باشید؛ تعداد این کانالها در E1 برابر ۳۲ تا است که ۲ تا از آن برای سیگنالینگ و همزمان سازی بکار میرود و باقی یعنی ۳۰ تا از آن قابل بهره برداری است.

هر خط E1 می‌تواند حامل Mb/s2 پهنای باند باشد. این خطوط نمی‌توانند همزمان هم Dialin باشند و هم Dialout در حال حاضر برخی از شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی در ایران از E1 برای ارتباط تلفنی خود استفاده می‌کنند که مشخصه‌ی این سیستم 4-5 رقمی‌ بودن شماره‌های این سازمان‌ها است.

هریک از خطوط چهار و پنج رقمی شامل 30 خط است و همچنین خطوط 4 رقمی توان ایجاد 999 شماره داخلی و خطوط پنج رقمی توان ایجاد 999 شماره داخلی را دارند.

تحلیل وبررسی خط e1

خطوط پنج رقمی چه تفاوتی با خط های معمولی دارند:

خط های تلفن شهری 8 رقمی خط های آنالوگ بوده و تنها قابلیت برقراری یک تماس را دارند و در صورتی که در حال استفاده باشند و تماس مجددی با این خط ها گرفته شود بوق اشغال را می شنویم. البته امکان روتاری امکان انتقال یک تماس را از خط اشغال به خط دیگر می دهد ولی در هر صورت خط اصلی اشغال بوده و برای تماس دیگری نمیشود از آن استفاده نمود. ولی خطوط دیجیتال یا e1 امکان برقراری 30 تماس همزمان را دارا می باشند. یعنی برای نمونه اگر ما با شماره تماس 20200 در حال گفتگو هستیم همزمان می توانیم برای 29 تماس دیگر از این خط استفاده نماییم بدون آنکه این خط اشغال شود.

نحوه ارتباط خطوط e1 چهار شماره ای و پنج شماره ای:

برای استفاده از خطوط e1 بر خلاف خطوط آنالوگ 8رقمی تنها به یک تلفن یا یک سانترال معمولی نیاز نیست. برای استفاده از این خطوط باید از مودم e1 که هم در سمت مشترک و هم در مرکز مخابراتی قرار میگیرد استفاده نمود. مودم سمت مشتریک با استفاده از کابل بالون به کارت e1 مستقر روی مرکزتلفن سانترال یا voip مرتبط شده و خط e1 را به سانترال شما متصل می نماید.

چگونگی شماره های خطوط دیجیتال:

شما می توانید خط 4 رقمی یک یا دو طرفه و پنج رقمی یک یا دو طرفه را متناسب با نیاز خود تهیه نمایید که هر کدام را به صورت جداگانه توضیح می دهیم

خط چهار رقمی یک طرفه:

همان طور که از نام خط مشخص است این خط تنها برای شماره گیری مشتریان بوده و از داخل سازمان برای تماس با بیرون از آن استفاده ای نمی شود. شماره ای که مشتریان برای ارتباط با مجموعه میگیرند چهار رقم می باشد.

خط 4 رقمی دو طرفه:

این خط تنها برای شماره گیری مشتریان و برای تماس بیرونی سازمان می باشد که نحوه قرار قرار گرفتن ارقام به شکل زیر می باشد شماره ای که مشتریان برای ارتباط با مجموعه (منشی تلفنی یا اپراتور اصلی) میگیرند 5 رقمی می باشد شماره ای که مشتریان برای تماس با داخلی ها میگیرند 8رقمی می باشد به این نحو که چهار شماره اول شماره خط 4رقمی و چهار شماره بعدی شماره داخلی مورد نظر می باشد شماره ای که پرسنل سازمان با آن با بیرون تماس میگیرند 8رقمی می باشد.

خط پنج رقمی یک طرفه:

همان طور که از نام خط مشخص است این خط تنها برای شماره گیری مشتریان بوده و از داخل سازمان برای تماس با بیرون از آن استفاده ای نمی شود. شماره ای که مشتریان برای ارتباط با مجموعه میگیرند پنج رقم می باشد.

خط 5رقمی دو طرفه:

این خط تنها برای شماره گیری مشتریان و برای تماس بیرونی سازمان می باشد که نحوه قرار قرار گرفتن ارقام به شکل زیر می باشد شماره ای که مشتریان برای ارتباط با مجموعه (منشی تلفنی یا اپراتور اصلی) میگیرند پنج رقمی می باشد و یا اینکه شماره ای که مشتریان برای تماس با داخلی ها میگیرند 8رقمی می باشد به این نحو که چهار شماره اول شماره خط 4رقمی و چهار شماره بعدی شماره داخلی مورد نظر می باشد و در این روش امکان داشتن توامان شماره منشی تلفنی 5رقمی با شماره گیری مستقیم 8رقمی داخلی ها نمی باشد. شماره ای که پرسنل سازمان با آن با بیرون تماس میگیرند 8رقمی می باشد.

منبع :مجموعه وبسایت های شرکت ایده آل گستر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *