دستگاه سانترال

قیمت سانترال

دستگاه سانترال از مهم‌ترین بخش‌های یک مجموعه کاری محسوب می‌شود. این دستگاه با هدف مدیریت خطوط شهری و هم‌چنین بهبود ارتباطات تلفنی با مشتریان، در ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری کوچک و بزرگ، نصب و راه‌اندازی می‌شود. سانترال را می‌توان قلب تپنده کسب و کارهای مختلف دانست. بدون تردید، قیمت دستگاه سانترال در مقایسه با قابلیت‌ها و امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهد، کاملا مقرون به صرفه و قابل توجیه است. تصور کنید مدیر یک شرکت، اداره یا سازمان هستید و به دنبال راهی برای ارتباط تلفنی بهتر و موثرتر با مشتریان خود می‌گردید. اولین پیشنهادی که در این زمینه به شما می‌شود، راه‌اندازی یک مرکز تلفن با استفاده از دستگاه سانترال است. در صورتی که از قبل با این دستگاه و عملکرد کلی آن آشنا نباشید، به احتمال زیاد، سوالات فراوانی در ذهن شما شکل خواهند گرفت.اگر به دنبال راه‌اندازی یک مرکز تلفن در مجموعه کاری خود هستید، و به دنبال بهترین سانترال پاناسونیک در مجموعه خود هستید حتما تا پایان با ما همراه باشید.

آشنایی با دستگاه سانترال

سانترال یک باکس سخت افزاری است که به منظور راه‌اندازی مرکز تلفن در مجموعه‌های کاری، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند تمام خطوط شهری یک مجموعه را دریافت کرده و آن‌ها را از طریق یک خط داخلی، در اختیار کارمندان و بخش‌های مختلف قرار دهد.

همان‌طور که می‌دانید تعداد خطوط شهری مخابرات که در اختیار ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری قرار می‌گیرند، محدود بوده و کفاف تمام کارمندان را نمی‌دهند. اختصاص دادن یک خط شهری مجزا به هر کارمند، علاوه بر به صرفه نبودن، عملکرد کلی مجموعه‌ها را هم زیر سوال می‌برد. تصور کنید یک مشتری با واحد مالی مجموعه شما کار دارد، اما با شماره خط شهری که در اختیار واحد حسابداری قرار دارد تماس گرفته است. در این شرایط، باید به فرد پشت خط اعلام شود که دوباره تماس بگیرد و این‌بار شماره‌ای که در اختیار واحد مالی است را شماره‌گیری کند.

طبیعی است که در این شرایط، علاوه بر هدر رفتن وقت مشتریان، کیفیت پاسخ‌گویی کارمندان نیز به شکل قابل ملاحظه‌ای، کاهش پیدا می‌کند. این‌جاست که مدیران کسب و کار باید به فکر یک راه چاره باشند. راه‌اندازی مرکز تلفن (که مانند یک مخابرات محلی عمل می‌کند) بهترین انتخابی است که می‌توانید برای مدیریت ارتباطات تلفنی و کنترل خطوط شهری خود، داشته باشید.

دستگاه سانترال خطوط شهری را دریافت می‌کند و از سمت مقابل، به هر کدام از کارمندان یک خط داخلی اختصاص می‌دهد. این شماره داخلی از طریق یک تلفن سانترال (که در ادامه به معرفی این دستگاه تلفن نیز خواهیم پرداخت) فعال می‌شود. این داخلی می‌تواند همه یا تعدادی از خطوط شهری مجموعه (بسته به صلاحدید مدیریت) را در اختیار کارمندان قرار دهد.

به این ترتیب، کارمندان می‌توانند به تمام خطوط شهری دسترسی داشته و به تماس‌های آن‌ها پاسخ دهند. هم‌چنین برای برقراری تماس با بیرون از شرکت نیز همه خط‌های شهری، در اختیار او قرار دارند. این موضوع علاوه بر افزایش سرعت پاسخ‌گویی به مشتریان، کیفیت ارتباطات تلفنی مجموعه را نیز تا حد زیادی بالا می‌برد.

باکس سانترال به تنهایی نمی‌تواند همه این کارها را انجام دهد. این‌جا باید به معرفی کارت‌های سانترال نیز بپردازیم که نقش بسیار مهمی در یک مرکز تلفن دارند. درون دستگاه سانترال تعدادی اسلات قرار گرفته‌اند که برای اتصال انواع مختلف کارت‌های سانترال از آن‌ها استفاده می‌شود. به طور کلی، می‌توان گفت که برای هر قابلیت یا عملکرد جداگانه از مرکز تلفن، نیاز به خرید و نصب یک کارت سانترال دارید.

همان‌طور که اشاره شد، مهم‌ترین وظیفه یک دستگاه سانترال، دریافت خطوط شهری و اشتراک آن‌ها میان تمام کارمندان و بخش‌های مختلف یک مجموعه کاری است. برای این کار، نیاز به خرید و نصب یک یا چند “کارت خط شهری” خواهید داشت. هر کارت، ظرفیت دریافت تعداد مشخصی از خطوط شهری را دارد و شما باید بر اساس تعداد خطوط مجموعه خود، کارت یا کارت‌های متناسب را خریداری نمایید.

دستگاه‌های سانترال بر اساس مدل خود، به صورت پیش فرض دارای تعدادی کارت شهری هستند. در صورتی که این کارت‌ها برای خطوط شهری مجموعه شما کافی باشند، نیازی به خرید کارت شهری جدید نخواهید داشت. در غیر این‌ صورت، باید کارت خط شهری متناسب با باکس سانترال خود را خریداری کرده و در اسلات‌های مخصوص، قرار دهید.

از طرف دیگر، دستگاه سانترال برای هر کارمند، یک خط داخلی مجزا تعریف می‌کند. تعداد خطوط داخلی مورد نیاز شما، به تعداد کارمندان بستگی دارد. برای دسترسی به داخلی‌های مورد نیاز هم مانند خطوط شهری، احتیاج به خرید و نصب “کارت سانترال” متناسب دارید. این‌جا نیز هر دستگاه سانترال به صورت پیش‌فرض، می‌تواند از تعداد مشخصی خط داخلی پشتیبانی نماید. در صورتی که داخلی‌های یک سانترال برای استفاده تمام کارمندان شما کافی نیستند، باید با خرید و نصب کارت‌های مخصوص، ظرفیت آن را افزایش دهید.

خطوط داخلی از دستگاه سانترال خارج شده و پس از کابل کشی‌های مورد نیاز، در اختیار کارمندان قرار می‌گیرند. برای فعال کردن این خط‌ها، نیاز به تلفن سانترال خواهید داشت. در این‌جا باید به انواع تلفن‌های سانترال نیز اشاره داشته باشیم.

آشنایی با تلفن سانترال

تلفن سانترال پاناسونیک یکی از انواع دستگاه‌های تلفن ثابت است که به جای اتصال مستقیم به خط شهری، به یکی از خروجی‌های دستگاه سانترال متصل می‌شود. این تلفن‌ها چه به لحاظ ظاهری و چه از نظر عملکرد، با تلفن‌های معمولی که در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرند، متفاوت هستند. این تلفن‌ها به انواع مختلف زیر، تقسیم‌بندی می‌شوند:

  1. تلفن آنالوگ
  2. تلفن هایبرید
  3. تلفن دیجیتال
  4. تلفن تحت شبکه

هر تلفن سانترال، بسته به مدل خود، به یکی از خروجی‌های آنالوگ، هایبرید، دیجیتال یا تحت شبکه دستگاه سانترال متصل می‌شود. تلفن‌های آنالوگ، در واقع همان تلفن‌های معمولی هستند و در صورتی که باکس سانترال شما از خروجی آنالوگ برخوردار باشد، می‌توانید از آن‌ها در مجموعه کاری خود نیز استفاده کنید. این تلفن‌ها از لحاظ قابلیت‌ها و عملکرد، قابل مقایسه با سایر تلفن‌های سانترال نیستند، اما به لحاظ قیمت، کاملا مقرون به صرفه خواهند بود.

تلفن‌های هایبرید و دیجیتال از نظر ظاهری و عملکرد، تفاوت چندانی با همدیگر ندارند. مهم‌ترین تمایز این دو دستگاه، در نحوه اتصال آن‌ها به باکس سانترال است. مدل‌های هایبرید از طریق دو رشته سیم به سانترال وصل می‌شوند؛ در حالی که تلفن‌های دیجیتال با یک رشته سیم، این کار را انجام می‌دهند.

تلفن تحت شبکه را می‌توان جدیدترین نسل از دستگاه‌های تلفن ثابت به شمار آورد. این دستگاه‌ها از طریق کابل شبکه یا IP به سانترال وصل شده و صدا را از طریق اینترنت و با استفاده از تکنولوژی VoIP منتقل می‌کنند. در ادامه در ارتباط با این تلفن‌ها و به طور کلی مراکز تلفن تحت شبکه، بیشتر توضیح خواهیم داد.

قابلیت‌های سانترال

راه اندازی اپراتور گویا

اپراتور گویا یا همان منشی تلفنی خودکار، یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی است که باکس سانترال در اختیار مجموعه‌های کاری قرار می‌دهد. حتما برای شما نیز پیش آمده که در زمان تماس با یک اداره، سازمان یا شرکت تجاری، با یک صدای ضبط شده مواجه شده‌اید. این صدا ابتدا به شما خوش‌آمد می‌گوید و پس از آن، بخش‌های مختلف مجموعه را همراه با شماره تماس آن‌ها، معرفی می‌کند. به این ترتیب، فرد تماس گیرنده در کمترین زمان ممکن، به بخش مورد نظر خود متصل می‌شود. به این قابلیت، اپراتور گویا گفته می‌شود که برای استفاده از آن، نیاز به راه‌اندازی مرکز تلفن خواهید داشت.بسته به این‌که از کدام مدل از دستگاه‌های سانترال استفاده می‌کنید، اپراتور گویا می‌تواند به صورت هم‌زمان برای تعداد مشخصی از افراد تماس گیرنده فعال شود. در صورتی که تعداد تماس‌های شما زیاد است، باید با خرید و نصب کارت‌های سانترال مخصوص، ظرفیت این اپراتور را به حد مورد نیاز خود برسانید.

رایگان شدن تماس‌های داخلی​

مرکز تلفن مانند یک اداره مخابرات محلی عمل می‌کند. بنابراین زمانی که یک کارمند از طریق تلفن سانترال خود، با بخش‌های دیگر مجموعه تماس بگیرد، هیچ هزینه‌ای برای این مکالمه تلفنی محاسبه نمی‌شود. به این ترتیب، تمام تماس‌های داخل مجموعه، کاملا رایگان می‌شوند. این موضوع در نهایت، منجر به کاهش هزینه‌های کلی مجموعه خواهد شد.

امکان نظارت و مدیریت بهتر ارتباط‌های تلفنی ​​

مدیران کسب و کار همواره نگران نحوه پاسخ‌گویی کارمندان به تماس‌های مشتریان هستند. خوشبختانه دستگاه سانترال با قابلیت‌های منحصر به فرد خود، می‌تواند این نگرانی را برای همیشه از بین ببرد. قابلیت ضبط مکالمات در صورت نیاز، شنود صدای داخلی‌های مختلف، امکان گزارش‌گیری‌های متناوب و ... دست مدیران را برای کنترل و نظارت بر عملکرد کارمندان، کاملا باز می‌گذارد.

انواع دستگاه سانترال

دستگاه‌های سانترال از دو جنبه عملکرد و ظرفیت، قابل تقسیم بندی هستند. از نظر نحوه عملکرد و روش نصب سانترال و راه اندازی، سانترال‌های پاناسونیک به دو دسته آنالوگ و تحت شبکه بخش بندی می‌شوند.

دستگاه‌های سانترال پرظرفیت

ادارات، سازمان‌ها و مجموعه‌های کاری بزرگ، برای راه‌اندازی مرکز تلفن، راهی جز استفاده از دستگاه‌های سانترال پرظرفیت نخواهند داشت. این باکس‌ها در ظرفیت‌ها و قیمت‌ها متنوعی به بازار عرضه می‌شوند. دستگاه‌های سانترال پاناسونیک سری TDA و TDE و NS، مانند سانترال NS500 همگی از سانترال‌های پرظرفیت محسوب می‌شوند.

دستگاه‌های سانترال کم‌ ظرفیت​

این دستگاه‌ها همان‌طور که از اسم آن‌ها نیز مشخص است، ظرفیت محدودی دارند و برای استفاده در شرکت‌های تجاری کوچک و متوسط، طراحی و روانه بازار می‌شوند. شاید محبوب‌ترین سانترال کم‌ظرفیت موجود در بازار، دستگاه سانترال پاناسونیک KX-TE824 باشد.مدل TES824 به صورت پیش‌فرض، از 3 خط شهری و 8 داخلی پشتیبانی می‌کند. البته در صورت نیاز، می‌توانید ظرفیت آن را تا 8 عدد خط شهری و 24 داخلی، افزایش دهید. این کار از طریق خرید و نصب کارت خط شهری و کارت داخلی مخصوص، انجام می‌شود.

دستگاه‌های سانترال تحت شبکه

این دستگاه‌ها برای راه‌اندازی مراکز تلفن تحت شبکه (نرم افزاری) مورد استفاده قرار می‌گیرند. در یک مرکز تلفن تحت شبکه، کلیه اتصالات در بستر شبکه و با استفاده از IP یا کابل‌های LAN برقرار می‌شوند. در صورتی که از خطوط تلفن جدید مخابرات ( که به آن‌ها خطوط سیپ ترانک گفته می‌شود) استفاده می‌کنید، باید به فکر راه‌اندازی یک سانترال تحت شبکه باشید. البته با خرید و راه‌اندازی تجهیزات ویژه‌ای (که به آن‌ها گیت وی گفته می‌شود) می‌توانید از خطوط شهری آنالوگ نیز در این مراکز استفاده کنید. یک مرکز تلفن تحت شبکه، بر اساس VoIP کار می‌کند. ویپ یک تکنولوژی جدید است که امکان انتقال صدا در بستر شبکه را فراهم می‌کند. بنابراین در مراکز تلفن آی پی، دیگر از خبری از کابل مخابرات آنالوگ نیست. برای استفاده از داخلی‌های یک سانترال تحت شبکه، نیاز به تلفن‌های آی پی (IP Phones) خواهید داشت.

دستگاه‌های سانترال آنالوگ

سانترال آنالوگ به دستگاهی گفته می‌شود که تنها قابلیت کار با خطوط شهری سنتی مخابرات (PSTN) را داشته باشد. از طرف دیگر نیز این باکس‌های سانترال، از داخلی‌های تحت شبکه پشتیبانی نمی‌کنند. کلیه اتصالات در این مراکز تلفن از قبیل ورود خطوط شهری به باکس و خروج خطوط داخلی تا روی میز کارمندان، با استفاده از کابل‌ تلفن انجام می‌شوند. دستگاه‌های سانترال آنالوگ، بعد از دریافت خطوط شهری، آن‌ها را از طریق داخلی‌های آنالوگ، دیجیتال یا هایبرید، در اختیار کارمندان و بخش‌های مختلف مجموعه، قرار می‌دهند. از آن‌جایی که بسیاری از کسب و کارها از خطوط آنالوگ و سنتی مخابرات استفاده می‌کنند، این سانترال‌ها هم‌چنان از محبوبیت زیادی در میان کاربران، برخوردار هستند.

نصب و راه‌اندازی دستگاه سانترال

بعد از انتخاب و خرید یک باکس سانترال، نوبت به نصب و راه‌اندازی آن خواهد رسید. قبل از هر کار، دستگاه سانترال باید در یک محل مناسب از مجموعه کاری شما، به صورت فیزیکی نصب شود. این محل باید به شکلی انتخاب شود که در ادامه، به کمترین میزان کابل کشی نیاز داشته باشید. بنابراین، در این مرحله و برای جلوگیری از اعمال هزینه‌های اضافی، باید بیشترین دقت را به خرج دهید.

پس از نصب فیزیکی باکس سانترال، نوبت به کابل کشی، جهت ورود خطوط شهری و تخصیص داخلی‌ها به بخش‌های مختلف خواهد رسید. این مرحله حتما باید توسط تکنیسین‌های فنی و مجرب صورت بگیرد. در نهایت و پس از مهیا شدن شرایط لازم، به مهم‌ترین مرحله در راه‌اندازی یک باکس سانترال، یعنی برنامه‌ریزی آن خواهیم رسید.

در مرحله برنامه‌ریزی، کلیه خطوط شهری، خطوط داخلی، اپراتور گویا و به طور کلی، تمامی قابلیت‌های مرکز تلفن، به صورت نرم افزاری، برای باکس سانترال تعریف شوند. دستگاه‌های سانترال پاناسونیک به یکی از دو روش زیر، برنامه‌ریزی می‌شوند:

  1. با استفاده از تلفن مدیریتی
  2. از طریق اتصال به رایانه و نرم افزار مخصوص

در روش اول، ابتدا یک تلفن مدیریتی (هایبرید یا دیجیتال) به باکس سانترال متصل شده و سپس، تمامی قابلیت‌های مختلف، از طریق این تلفن فعال می‌شوند. در این روش، احتیاج به کدهای برنامه‌ریزی سانترال خواهید داشت. این کدها که از قبل و توسط شرکت پاناسونیک تعریف شده‌اند، به صورت اعداد سه رقمی (از 000 تا 999) در دسترس کاربران قرار دارند.

در روش دوم، ابتدا دستگاه سانترال از طریق کابل USB (سانترال‌های آنالوگ) یا کابل LAN (سانترال‌های تحت شبکه) به یک کامپیوتر یا لپ تاپ وصل می‌شود. سپس با اجرای نرم افزار مخصوص برنامه‌ریزی دستگاه‌های سانترال پاناسونیک، می‌توانید تمامی قابلیت‌های مورد نظر خود را برای باکس سانترال، تعریف کنید.

به طور معمول، دستگاه‌های سانترال کم‌ظرفیت را با استفاده از تلفن هایبرید مدیریتی (مانند KX-T7730) و مدل‌های پرظرفیت را از طریق کامپیوتر، برنامه‌ریزی می‌کنند. در هر دو روش، برنامه‌ریزی دستگاه سانترال، یک امر کاملا تخصصی بوده و به دانش و تجربه کافی نیاز دارد. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم این کار را به تکنسین‌های فنی و مجرب واگذار نمایید.

عوامل موثر در انتخاب دستگاه سانترال

مهم‌ترین عاملی که باید در انتخاب دستگاه سانترال مد نظر داشته باشید، توجه به تعداد خطوط شهری و کارمندان یک مجموعه کاری است. انتخاب یک باکس سانترال با ظرفیت کم‌تر یا بیشتر از نیاز شما، می‌تواند مشکلات زیادی را در ادامه مراحل راه‌اندازی مرکز تلفن، به وجود بیاورد. بنابراین، قبل از هر اقدامی، مطمئن شوید که در حال خرید یک دستگاه سانترال با ظرفیت متناسب کسب و کار خود هستید.

قیمت دستگاه سانترال نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم در انتخاب و خرید این محصولات، به شمار می‌رود. ابتدا بودجه‌ مورد نظر خود برای راه اندازی سانترال را تعیین کرده و سپس بر اساس آن، یک باکس سانترال مناسب را انتخاب و خریداری نمایید.

انتخاب یکی از دو مدل سانترال آنالوگ یا تحت شبکه هم ممکن است شما را دچار تردید کند. در صورتی که یک کسب و کار کوچک یا متوسط دارید و در آینده نیز برنامه‌ای برای توسعه آن ندارید، انتخاب یک سانترال آنالوگ، منطقی‌تر است. زیرا در نهایت، یک مرکز تلفن آنالوگ کم‌ظرفیت، هزینه کمتری به همراه خواهد داشت.

توسعه مراکز تلفن تحت شبکه بسیار آسان‌تر از مراکز آنالوگ است؛ زیرا با اضافه شدن هر خط شهری یا داخلی جدید، نیازی به کابل کشی دوباره نخواهید داشت. بنابراین اگر به دنبال قابلیت‌های بیشتر یا توسعه کسب و کار خود در آینده هستید، یک مرکز تلفن تحت شبکه می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد.

توصیه می‌کنیم قبل از خرید یک دستگاه سانترال و برای کسب اطلاعات مورد نیاز، حتما با مشاورین و کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همکاران ما ضمن بررسی وسعت کسب و کار، تعداد خطوط شهری و داخلی‌های مورد نیاز، در نهایت بهترین باکس سانترال را به شما عزیزان پیشنهاد خواهند کرد.

مرکز مجاز سانترال پاناسونیک در ایران​

شرکت سانترال سال‌هاست که به عنوان مرکز مجاز محصولات مخابراتی و اداری پاناسونیک، در کنار مشتریان خود حضور دارد. فروش انواع دستگاه‌های سانترال و راه‌اندازی مراکز تلفن Panasonic یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت این شرکت، محسوب می‌شود. در این فروشگاه، تمامی دستگاه‌های سانترال پاناسونیک به صورت کاملا اورجینال و همراه با لیبل اختصاصی Panasonic به شما عزیزان عرضه می‌شوند. ضمن این‌که با خرید از ما، از ضمانت‌نامه یا گارانتی معتبر و یک ساله ما نیز برخوردار خواهید شد. خدمات سانترال ارائه شده در این شرکت شامل نصب و راه اندازی مراکز تلفن سانترال است که توسط تکنسین‌های فنی و مجرب ارائه می شود. در این خدمات علاوه بر نصب فیزیکی و برقراری کلیه کابل‌کشی‌های لازم، دستگاه سانترال شما را به صورت نرم افزاری هم برنامه‌ریزی می‌کنند. ارائه مشاوره‌های قبل از خرید و هم‌چنین انجام کلیه خدمات پس از فروش، از دیگر وظایف ما در قبل مشتریان گرامی محسوب می‌شوند. در واحد تعمیرات با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و جدیدترین تجهیزات روز، کلیه دستگاه‌ها و تلفن‌های سانترال پاناسونیک را در کمترین زمان ممکن، عیب‌یابی و تعمیر می‌نماید. این شرکت در طول سال‌ها فعالیت خود، با برندهای مطرح و خوش‌نامی متعددی همکاری داشته و مراکز تلفن سازمان‌های مهم و حساس زیادی را نیز با موفقیت کامل، راه‌اندازی نموده است. از جمله مراکزی که افتخار همکاری با آن‌ها را داشته، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  1. هواپیمایی آتا
  2. شرکت چای شهرزاد
  3. روزنامه اقتصاد پویا
  4. شرکت صادرات گاز ایران
  5. موسسه مالی و اعتباری مهر امام رضا (ع)
  6. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
آن‌چه که موجب اعتماد مشتریان به خدمات ما شده، ارائه خدمات صادقانه، رعایت انصاف در قیمت‌ها، به کارگیری نیروهای متخصص و ارائه محصولات اورجینال و باکیفیت بوده است.